torsdag 15 oktober 2015

Brattkulls förödande goda champinjoner

Jag vet inte om jag har lagt in receptet på våra marinerade champinjoner här på bloggen och orkar inte titta efter, så jag tar risken och lägger in det en gång till! Nu är det ju inte så noga med proportionerna eftersom det ska vara samma saker i oavsett hur mycket svamp man har, man bara ökar på de andra efter detta.

Så här är

BRATTKULLS FÖRÖDANDE GODA CHAMPINJONER

Du tar bara önskad mängd färska, fina, fasta champinjoner och skivar dem ganska tunt. När du har en så stor hög du vill (det går åt, så ladda ordentligt!) klipper du rejält med persilja i ett glas, häller olja över (jag använder majsolja, olivolja har för stark smak för det här tycker jag) så att det precis täcker persiljan, tillsätter REJÄLT med pressad vitlök och salt efter smak (det kräver ändå litet salt, så var inte för feg, men det får inte ta överhanden). Rör ihop detta ordentligt och häll det sedan över den skivade svampen i skålen. Blanda om väl och låt sedan svampen stå och dra åtminstone 30 minuter innan den ska ätas. Alltså ingen vinäger och ingen svartpeppar!

Den här svampen kan med allra största fördel serveras till både kött, kyckling och fisk, och det som högst eventuellt blir över kan man ha i omelett, på varma mackor, på leverpastejmacka eller hur i sjutton man vill!

Ät och var glad!

Bella




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar