onsdag 14 oktober 2015

Ägget är löst!

ÄGGET ÄR LÖST!

Ägg har ställt till större elände i världen än någon annan mat. Ägg är orsaken till många skilsmässor, men ingen talar om äggproblemet - det är som en skamlig sjukdom.

Den första veckan vi levde som man och hustru var helt underbar. Vi svävade på små moln. Jag lagade frukosten. Te, juice, ägg, bröd, ost, leverpastej och marmelad. Hustrun log förälskat mot mig mellan tuggorna på det kokta ägget.

Vi var lyckliga.

Men redan andra veckan började det komma ett bekymrat drag kring den unga kvinnans rådjursögon. Jag blev mycket oroad och till slut måste jag fråga vad som tryckte henne.

- Du får inte missförstå det, sa hon. Det är helt enkelt underbart alltsammans. Men, trots allt så vill jag absolut ha löskokta ägg. Jag tycker inte om hårdkokta ägg.

Var det inget annat? Det var klart att hon skulle få löskokta ägg. Jag hade ju förklarat mig beredd att hämta ner månen åt henne. Löskokta ägg var ett betydligt mindre problem, trodde jag.

Men det var inte helt enkelt. Min äggkokningsrutin var inte lätt att ändra. Jag la äggen i en kastrull med vatten, ställde den på spisen och lät melodiradion spela ett par, tre låtar. Sedan tog jag kastrullen av spisen, hällde av vattnet och lät äggen kallna. Det vill säga, de var oftast ganska varma vid serveringen. Och ibland hade gulan blivit grön - det är svårt att hålla riktig kontroll på längden på melodierna som spelas.

Hur jag än försökte så blev äggen varje morgon hårdkokta. En dag när jag gett mig själv den på att lyckas, serverades halvråa ägg.

Nu tog hustrun över äggkokningen. Äggen kokades med vetenskaplig precision efter en "äggaklocka" som inhandlats på EPA för 19:75 i den tidens mynt.

- Det är bättre att koka upp vattnet först, sa hustrun. Och lägga äggen i det kokande vattnet. Då kan man mäta exakt koktid. Problemet är att äggen gärna spricker vid detta förfarande. Men det löser man genom att picka små hål i äggen innan de läggs i vattnet.

En "äggpickare" för 8:25 inhandlades, även den på EPA.

På detta sätt kokades äggen i exakt 5 minuter var morgon. Efter kokningen sköljdes de i kallt vatten tills de var helt avkylda. Den äggkokande hustrun hade exakt kontroll över kokningsproceduren. Lyckan log igen.

Men. Jag hade ingen vana vid löskokta ägg. Vanliga morgnar spillde jag äggula på skjortan. Kalla morgnar spillde jag äggula på tröjan. Viktiga morgnar spillde jag äggula på slipsen. Underbara morgnar spillde jag äggula på magen.

- Det här går inte, sa jag till min kära. Jag är inte mogen att hantera löskokta ägg. Jag vill ha hårdkokta ägg.

Från den dagen lyftes hennes ägg upp ur kastrullen med en sked när 5 minuter förflutit. Mina ägg fick koka ytterligare några minuter. Lyckan log igen.

Men. Det hade blivit litet för komplicerat. Ibland förväxlades äggen. Ibland glömde man mina ägg, vi hade ju bara en äggaklocka, de fick koka en kvart och det blir de inte bra av. Ibland var det hon och ibland var det jag som kokade äggen.

Jag försökte rationalisera genom att finna en genomsnittlig tid som skulle göra äggen "mittemellankokta". Det skulle ge en hårdhetsgrad som accepterades av oss båda.

Det lyckades inte. Mittemellankokta ägg accepterades i varje fall inte av henne.

Efter en tid började vi till och med gräla om äggen. Lyckan log inte längre. Jag tyckte att hon åtminstone ibland kunde koka äggen som jag ville ha dem - för min skull. Men det var som om hon inte kunde. Och jag kunde inte koka dem som hon ville ha dem. Det var som om en osynlig kraft styrde oss vid spisen.

Skulle vår unga lycka spolieras av något så trivialt som kokta ägg?

Jag vågade först inte fråga någon till råds. Det verkade så fånigt, tyckte jag. Inga vettiga människor kunde väl ha så löjliga problem som vi. Men så en dag berättade jag om mina problem för en äldre och mer erfaren man.

- Vi måste väl vara de enda i världen som låter en sådan småsak ställa till elände för oss? frågade jag.

Han log den erfarne mannens överseende leende. - Inte då, sa han. Äggproblemet är ett av de vanligaste orsakerna till äktenskaplig missämja. Fast det är inte så känt. Det är som en skamlig sjukdom.

- Min första fru och jag höll på precis som ni, berättade han. En dag kom jag hem efter en längre affärsresa. Jag hade då förfallit i en gammal vana, den att hugga toppen av ägget med en kniv. Det kan man göra med hotellfrukostäggen, som alltid är hårdkokta. Nu gjorde jag likadant vid vårt eget frukostbord. Äggulan stänkte över hela bordet och jag förbannade löskokta ägg.

- Med äggulan rinnande nerför kinden reste sig min första fru upp och promenerade ut ur mitt liv. Jag har aldrig sett henne sedan den dagen.

Jag började förstå att felkokta ägg är något man får lära sig att leva med. Eller lära sig hantera.

Hemma hos oss har vi numera två äggaklockor.


Urban Hallén
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar