GRÄDDIG KANTARELL- OCH KYCKLINGPASTA
Drömgod pasta som du kan variera med den svamp du har till hands. Toppa med grovriven parmesanost så blir det en riktig favorit på fredagskvällen!
4 portioner
4 kycklingfiléer
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
2 msk smör
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
300 g kantareller, färska eller frysta
2 msk smör
100 g babyspenat
10 strimlade soltorkade tomater
1 fp kidneybönor, ca 400 g
5 dl grädde
2 msk kalvfond
2 msk dijonsenap
3 msk finhackad persilja
400 g fettuccinepasta
parmesanost
Garnering:
persilja
grovriven parmesanost
Putsa kycklingfiléerna och dela dem på längden. Salta och peppra. Hetta upp smöret i en stekpanna och bryn kycklingen runt om så att det får en fin stekyta. Lägg åt sidan.
Skala och hacka löken grovt. Skala och finhacka vitlöken. Ansa och dela svampen om det behövs. Hetta upp smöret i en stekpanna och fräs lök, vitlök och svamp blank och smidig tills all vätska kokar bort. Häll av bönspadet och skölj bönorna. Tillsätt spenat, strimlade soltorkade tomater, grädde, kalvfond, senap samt finhackad persilja i stekpannan. Låt allt puttra samman ca 5 minuter så att grädden tjocknar. Lägg i kyckling och bönor och låt puttra med ca 2 minuter.
Koka pastan enligt anvisning på förpackningen. Blanda den avrunna pastan med såsen. Toppa ed riven parmesanost och persilja. Servera.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar