lördag 22 augusti 2015

Lingondessert i glas

LINGONDESSERT I GLAS

Vill du göra desserten glutenfri så använd glutenfria kex.

Ca 5 glas

10 - 12 digestivekex
1½ dl vispgrädde

Rårörda lingon:
1 pkt djupfrysta lingon, 250 g
3 msk socker

Kolasås:
3/4 dl vispgrädde
2½ msk socker
2½ msk ljus sirap
1 msk smör eller margarin
½ tsk vaniljsocker

Chokladnötkräm:
200 g philadelphiaost
1 dl nutella
3/4 dl matyoghurt

Garnering:
½ dl grovhackade hasselnötter


Ta fram lingonen så att de tinar.

Kolasås:
Mät upp vispgrädde, socker och sirap i en kastrull. Värm upp under omrörning och låt såsen koka tills den tjocknat något - det tar ett par minuter. Ta kastrullen från värmen och tillsätt matfett och vaniljsocker. Rör om och ställ åt sidan att kallna.

Chokladnötkräm:
Blanda philadelphiaost och nutella. Tillsätt matyoghurt och rör åter krämen slät.

Tillsätt sockret till de tinade lingonen och rör om tills sockret smält. Bryt digestivekexen i större bitar. Vispa grädden. Varva kexbitarna i glas med chokladnötkräm, vispad grädde, rårörda lingon och kolasås. Toppa med nöthacket.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar