tisdag 21 juli 2015

Rosa mousse i glas med nötbräck

ROSA MOUSSE I GLAS

Härligt len mousse toppad med ett krispigt nötbräck - sommar i ett glas!

Ca 6 personer

1 l färska jordgubbar
4 msk socker
2 msk fryspulver
2 msk apelsinlikör eller
koncentrerad apelsinjuice
2 dl vispgrädde
200 g philadelphiaost
2 tsk vaniljsocker

Garnering:
färska jordgubbar


Mixa bären till ett slätt mos. Blanda sockret med fryspulvret under kraftig omrörning. Rör ned likören eller juicen och tillsätt i moset. Vispa grädden. Rör ned philadelphiaosten och vaniljsockret. Tillsätt bärmoset och rör massan slät.

Skär jordgubbarna i tunna skivor och tryck försiktigt fast dem mot insidan på glasen. Fyll glasen med mousse och servera med nötbräck, se recept nedan.


NÖTBRÄCK

Ca 20 st

1 ägg
1 dl råsocker
1 tsk vaniljsocker
3/4 dl vetemjöl
1 krm salt
2½ dl grovhackade nötkärnor


Sätt ugnen på 175 grader.

Rör samman ägget och råsockret. Tillsätt vaniljsocker, vetemjöl och salt. Blanda sist ned nötkärnorna och rör till en smet. Klicka ut smeten till en plåtlång längd på bakpapper. Fukta fingrarna och tryck ut till ca 10 cm bredd. Grädda längden i mitten av ugnen 8 - 10 minuter.

Skär den nygräddade, varma längden till smala, spetsiga bitar. Låt nötbräcken eftertorka i den avstängda ugnen med luckan på glänt.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar