tisdag 21 april 2015

Rotsaksrårakor med ostkräm

ROTSAKSRÅRAKOR MED OSTKRÄM

1 person

1 medelstor potatis
1 morot
½ palsternacka
1 ägg
1 liten vitlöksklyfta
salt, peppar
smör, margarin eller olja till stekning

Ostkräm:
1 msk crème fraîche
1 msk riven parmesanost
dijonsenap

Tillbehör:
kassler, korv eller skinka om man så vill


Skala rotsakerna och riv dem grovt. Pressa vätskan ur potatisraspet. Blanda rotsakerna med ägget, riv i vitlöken och krydda med salt och peppar. Hetta upp matfett i en stekpanna och klicka i rotsaksröran. Forma till biffar och stek dem gyllenbruna på båda sidor.

Blanda crème fraîche och parmesanost. Smaka av med litet senap och salt.

Servera rårakorna nystekta med t ex kassler och gärna något grönt på toppen, eller låt detta bli veckans vegetariska!


Från Allers nr 18/15
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar