söndag 26 april 2015

Fläskytterfilé med pestopotatis och fetaostsallad

FLÄSKYTTERFILÉ MED PESTOPOTATIS
OCH FETAOSTSALLAD

Fräsch och fruktig melon- och fetaostsallad passar bra som tillbehör.

6 portioner

1 kg fläskytterfilé
12 aprikoser
2 msk smör eller margarin

Pestopotatis:
900 g delikatesspotatis
2 - 3 msk olivolja
1 tsk flingsalt
1 krm svartpeppar
1 dl basilikapesto, grov sådan

Fetaostsallad:
2 dl valfria salladsblad (jag köper aldrig färdigpackad
sallad, tycker det är för mycket risker med det!)
½ galiamelon
½ honungsmelon
150 g fetaost
½ gurka
1 ask cocktailtomater, 250 g
½ dl hackade örter, t ex persilja och basilika
olivolja


Putsa köttet och krydda väl runt om med salt och peppar. Gör små snitt med en vass kniv och peta ned en hel eller halv aprikos i hålen. Bryn köttet runt om i matfett i en stekpanna. Stek sedan på 175 grader i ugnsform tills innertemperaturen är 75 grader, 45 - 50 minuter. Ta ut köttet och låt det svalna något. Skiva och lägg upp köttet på uppläggningsfat.

Pestopotatis:
Tvätta och halvera potatisen. Blanda olja, salt och peppar och fördela i en bakpappersklädd långpanna. Lägg i potatisen och stek den mitt i ugnen på 200 grader ca 30 minuter. Blanda potatisen med pesto och lägg på samma fat som köttet. Garnera med basilika.

Melon- och fetaostsallad:
Ansa salladen och dela i mindre bitar. Skala, kärna ur och tärna melonerna eller gröp ur kulor ur dem. Dela fetaosten i mindre bitar. Skala, kärna ur och skär gurkan i halvmånar. Halvera tomaterna. Blanda ingredienserna och fördela i en skål. Ringla över litet olivolja.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar