onsdag 29 april 2015

Fläskfiléspett med potatisgratäng

FLÄSKFILÉSPETT MED POTATISGRATÄNG

Kryddig korv, lök och fläskfilé smakar gott tillsammans på ett spett, och dessutom blir de klara snabbt i pannan.

4 personer

1 fläskfilé, ca 700 g
3 chorizos
ca 12 små steklökar

Potatisgratäng:
700 g mjölig potatis
4 vitlöksklyftor
2 dl riven parmesanost, ca 100 g
salt, peppar
2 - 3 dl grädde

Sås:
2 dl kalvbuljong
1 dl grädde
½ dl rött vin
1 tsk dijonsenap


Sätt ugnen på 200 grader.

Potatisgratäng:
Skala potatisen och skär den i ½ cm tjocka skivor. Skiva vitlöken. Varva potatisen i en stor ugnsform (eller små portionsformar) med vitlök och parmesan. Krydda med salt och peppar mellan varven. Häll på grädden och gratinera i ugnen ca 40 minuter om det är en stor form och ca 30 minuter om det är portionsformar.

Putsa fläskfilén fri från hinnor och skär den i mindre bitar, ca 3 x 3 cm. Skär korven i skivor och skala löken. Varva kött, korv och lök på grillpinnar och krydda med salt och peppar.

Sås:
Koka ihop alla ingredienserna i en kastrull tills såsen tjocknar något. Smaka av med salt och peppar.

Grilla spetten eller stek på grilljärn 5 - 6 minuter. Vänd på dem då och då. Servera spetten med gratängen, sås och en sallad. Strö gärna över chiliflakes vid serveringen för litet extra sting.


Från Allers nr 19/15
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar