fredag 27 mars 2015

Rabarberglass med gino

RABARBERGLASS MED GINO

Gör enkelt din egen rabarberglass och servera med spett med grillad frukt, toppad med riven vit choklad!

4 personer

300 g späda rabarber
½ dl vatten
1 dl socker
3 dl grädde
2 äggulor
1 tsk vaniljsocker

Gino:
2 bananer
3 kiwifrukter
10 - 12 jordgubbar
150 g vit choklad eller Toblerone
med vit choklad
4 - 8 grillpinnar


Skär rabarbern tunt och koka dem mjuka i vatten och socker på svag värme tills de känns mjuka, ca 5 minuter. Låt rabarbern kallna.

Vispa grädden ganska hårt och blanda sedan ned äggulor, vaniljsocker och rabarber. Lägg det i en form och låt stå i frysen ca 5 timmar. Rör i glassen efter ca en halvtimme eller kör i glassmaskin till en smet och häll över i en form. Då räcker det att efterfrysa 1 - 2 timmar. Sätt ugnen på grillvärme, 275 grader.

Skala bananer och kiwi. Skär frukterna i bitar, ca 3 x 3 x 3 cm, och trä upp på spett tillsammans med jordgubbarna. Lägg spetten på en bakpappersklädd plåt och strö över riven vit choklad. Gratinera i ugnen 3 - 5 minuter. Servera glassen med spetten.


Från Allers nr 13/15
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar