fredag 27 mars 2015

Isad körsbärs- och rabarbersoppa med maräng

ISAD KÖRSBÄRS- OCH RABARBERSOPPA
MED MARÄNG

4 - 6 portioner

5 dl körsbär eller bigarråer, ca 300 g
ca 200 g rabarber
½ vaniljstång
7 dl vatten
1 dl socker

Maräng:
2 äggvita
3 msk socker


Skölj körsbären. Skölj och skär rabarbern i bitar. Lägg körsbär och rabarber i en tjockbottnad kastrull. Dela vaniljstången på längden och skrapa ned fröna i kastrullen. Lägg även i stången. Tillsätt vatten och socker och låt allt koka upp. Sjud ca 15 minuter eller tills körsbär och rabarber är mjuka. Mosa dem lätt och sila genom en saftduk eller en finmaskig sil. Låt soppan svalna och sedan stå i frysen tills den är riktigt kall - den ska inte frysa.

Vispa äggvitan i en ren skål. Tillsätt sockret och fortsätt vispa till en fast maräng.

Koka upp vatten i en tjockbottnad kastrull. Sänk värmen så att vattnet endast sjuder. Forma marängsmeten med hjälp av två skedar till små ägg. Lägg ned dem i vattnet och låt sjuda ca 2 minuter. Lyft försiktigt upp marängerna och låt svalna några minuter.

Häll upp soppan i skålar eller glas precis före serveringen och lägg i några marängägg. Servera direkt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar