KRÄMIG KYCKLINGPAJ MED BRIE
6 portioner
2 rullar kyld smördeg
Fyllning:
1 purjolök
3 vitlöksklyftor
25 g smör
400 g kycklingfilé
1 dl vitt vin
1 dl vatten
2 msk kycklingfond
2 msk majsstärkelse
salt, peppar
1 dl hackad persilja
100 g brieost
1 ägg
Servering:
sallad
Sätt ugnen på 200°.
Fyllning:
Skölj och skiva purjolöken. Skala och hacka vitlöken. Fräs purjolök och vitlök mjukt i smör i en stekpanna. Skär kycklingen i 2 cm tärningar och låt fräsa med löken ett par minuter. Tillsätt vin, vatten och fond och koka 5 minuter. Rör ut majsstärkelse i litet vatten och red av. Koka upp och smaka av med salt och peppar. Rör i persilja. Låt svalna något.
Rulla ut smördegen och lägg ett ark i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Lägg i fyllningen. Skiva brieosten och lägg ovanpå. Lägg den andra smördegen över fyllningen och tryck till kanterna. Skär snitt med 2 cm mellanrum i degen. Pensla med uppvispat ägg och grädda ca 40 minuter tills den fått fin färg. Låt pajen vila 10 minuter före servering.
Servera med sallad.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar