FLÄSKFILÉ MED CHAMPINJON- OCH DIJONSÅS
4 portioner
600 g fläskfilé
salt, peppar
3 msk smör eller margarin
150 g champinjoner
1 schalottenlök
1 msk vetemjöl
1 dl steksky
1 dl vispgrädde
1 dl mjölk
1 msk kalvfond
1 msk dijonsenap
Sätt ugnen på 175°.
Putsa köttet och krydda med salt och peppar. Bryn runtom i en stekpanna med 1 msk smör. Koka ur pannan med 1 dl vatten och spara till såsen. Stek klart i ugnen ca 20 minuter tills köttets innertemperatur är 67°.Låt köttet vila 10 minuter innan det skivas.
Dela champinjonerna i kvartar och skala och hacka löken. Fräs i en kastrull med resten av smöret. Strö över mjöl och rör om. Späd med sky, grädde, mjölk och fond. Koka ihop 5 minuter. Smaka av med senap, salt och peppar.
Lägg upp köttet och skeda såsen över. Servera med någon form av ugnsstekt potatis.

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar