torsdag 20 augusti 2015

Dagens recept: Ostgratinerad kyckling

DAGENS RECEPT 15-08-20


OSTGRATINERAD KYCKLING

Kyckling är snäll mat men ändå inte tam, ganska billig och utmärkt att bjuda på. Vill man ha litet extra smak kan man gratinera med grovriven ost. Som ni märker har jag snöat in på 70-talet när jag sitter så här och skriver ikapp med mina recept.

4 personer

1 gödkyckling på 1 - 1,2 kg
salt, vitpeppar
grovklippt persilja + 1 msk matfett
och ev 1 pressad vitlöksklyfta
smör eller margarin
1 pkt bladspenat
4 tomater
2 - 3 dl grovriven ost


Tina kycklingen om den är fryst. Gnid den invändigt med salt och peppar och fyll den med persiljesmöret, ev med vitlök i. Lägg kycklingen i en gryta med lättbrynt matfett och bryn den väl runt om. Salta och peppra och efterstek, helst utan att späda, under lock på svag värme ca 40 minuter. Ta upp kycklingen, låt den svalna och dela den i benfria bitar.

Tina spenaten, pressa noga ur fukten och bred ut den i en smord, ugnssäker form. Salta och peppra. Skär ett kryss i tomaterna, doppa dem i kokande vatten och skala dem. Lägg kycklingbitarna och tomaterna på spenatbädden. Späd stekskyn med några msk vatten och häll detta i formen. Späd med riven ost. Gratinera i 250 grader 15 - 20 minuter tills osten smält ned och fått fin färg.

Rätten kan göras färdig för gratinering och ställas svalt. Då bör den stå ca 30 minuter i ugnen, först i 200 grader och sedan i 250, så att den blir genomvarm.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar